Teckenspråket

    2010-03-08 / 10:00:57 Publicerat i Zilla & jag  
Jag har haft en fundering ett tag, efter att jag fick en kommentar av Sofia.

Jag skäms nästan, men om jag tänker efter, så har jag inte teckenspråket som ett språk för mig längre.
Visst, träffar jag någon som behöver teckenspråk har jag inga problem att göra mig förstådd. Absolut inte. Det är som att cykla, man är lite ringrostig, men efter ett tag så är man igång. Jag är absolut inte lika duktig som jag var när jag var yngre. Örebro-tiden tillexempel.
Det är hemskt, men jag känner mig inte som en del av det vackra språket.
Jag vet inte om det är ett val jag har gjort, eller om det bara blev så....
I min "värld" är det endast svenska talspråket vi kör på. Min sambo kan knappt teckenspråk, han kan enklare ord. Pizza, hamburgare, bil, mjölk. Han kan inte göra sig förstådd på något sätt om han skulle träffa någon döv. Jag försöker inte ens lära honom teckenspråk. Viljan finns inte från min sida, eller hans.
Min familj använder inte alls teckenspråk. Jag är inte ens säker på om mamma eller pappa har kvar något av teckenspråket. Min syster kan göra sig förstådd, men långt ifrån duktig är hon. Jag har aldrig växt upp med teckenspråket hemma. Det har varit talet vi haft. Kanske är det därför jag aldrig använder teckenspråk idag?
Eller så kan det bero på att jag har ingen i min omgivning som behöver teckenspråk. Alla mina vänner är fullt hörande, hela min familj och släkt är hörande.
Hela min värld består av talet.

Det är lite pinsamt, jag kan ju faktiskt en vacker dag, behöva teckenspråket. Det är en merit att kunna det.
Jag får leta upp teckenspråkets alfabet och träna. Haha.
Tror faktiskt inte jag skulle hänga med om jag träffade någon döv/hörselskadad..........
Kommentarer
Postat av: Anna

du övade ju faktiskt lite ändå på tåget hem från kiruna, o du vet ju att du får lära mig om du vill :)

2010-03-08 @ 10:46:36
URL: http://zparriz.se
Postat av: sofiaw

ja, det blir så när ens omgivning inte använder tsp och man själv kan använda öronen. men du KAN teckenspråk fullständigt, även om det känns säkert segt i början när man inte tecknat på ett tag men jag tror inte att du behöver vara orolig att tappa språket.



det finns ju många många många andra hsk som inte kan étt enda tecken och det är ju bra att kunna lite iaf, risken finns ju att man hör ännu sämre efter ett tag. men man måste välja själv :)



2010-03-09 @ 12:32:54
URL: http://wiksofia.blogg.se/
Postat av: Sara

Du gumman, jag har faktiskt också kommit av mig helt. Kan teckna lite fortfarande och säkert göra mig förstådd. Men dock inte hänga med om någon skulle teckna med mig.. vi får öva oss på varann tycker jag ^^ ! jag har bara haft användning av det 1 gång sedan jag flyttade från Örebro.. Hoppas allt är bra!! Puss och kram!

2010-03-12 @ 09:45:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0